Lämpötilasäädeltyjä kuormatiloja ja perävaunuja valmistava VAK Oy viettää 50. juhlavuottaan. Yrityksen perustaja, Lassi Virtanen, aloitti yritystoimintansa Vahdolla tammikuussa 1972. Tänä päivänä VAK-konserni on kasvanut yhdeksi Pohjoismaiden merkittävimmistä kuorma-autoliikenteen kalustovalmistajista.
Lassi Virtasen menestystarina alkoi Lauri-isän sepänpajasta. Lassi viihtyi pajassa jo lapsena niin hyvin, että isä kiinnitti poikaansa varten oman kahvan matalalle pajan oveen, jotta poika pääsi seuraamaan isän työntekoa ja auttelemaan aina kun halusi.
Isä kuoli liian varhain, Lassin ollessa 12-vuotias. Hän ehti kuitenkin juurruttaa poikaansa työnteon ja ahkeruuden arvon. Heti armeijasta päästyään vuonna 1972, Lassi Virtanen perusti isänsä vanhaan pajaan autokoriverstaan, Virtasen Autokoritehdas Ky:n.
Jo lapsena opittu työn arvo, ahkeruus ja halu palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla ovat vieneet Virtasen mukaan yritystä aina eteenpäin. Lassi tunnetaankin alalla innovatiivisena kehittäjänä, joka keksii ratkaisut haastavimpiinkin kuljetustarpeisiin. Lassilla ja VAK:lla on ollut merkittävä rooli esimerkiksi HCT-ajoneuvoyhdistelmien (High Capacity Transport) kehittämisessä. Suomen maanteillä liikennöivistä HCT-yhdistelmistä suurin osa onkin VAK:n valmistamia. Kaikkiaan yrityksen tuotannosta on sen historian aikana valmistunut jo liki 20 000 tuotetta.
Tänä päivänä VAK on kasvanut yhdeksi alan arvostetuimmista yrityksistä. VAK:lla on oma huoltokorjaamoketju ja myyntiyhtiöt Ruotsissa ja Norjassa, ja konserni työllistää yli 550 raskaan kuljetuskaluston osaajaa.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö myönsi vuonna 2017 Lassi Virtaselle teollisuusneuvoksen arvonimen. VAK-konsernille ja Lassi Virtaselle on myönnetty myös Varsinais-Suomen maakunnallinen yrittäjäpalkinto vuonna 2008 sekä Entrepreneurial Spirit of Turku Award –palkinto vuonna 2010.
VAK:lta kerrotaan, että yritys juhlistaa 50-vuotistaivaltaan asiakkaille ja henkilökunnalle suunnattujen tapahtumien merkeissä.
Tilauskanta uuteen ennätykseen – avoimia työpaikkoja tarjolla runsaasti
VAK Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Korhonen kertoo, että vuoden 2022 kapasiteetista on myyty jo suurin osa. ”Ennätyksellinen tilauskanta on luonut meille valoisat tulevaisuuden näkymät ja arvioimme kysynnän jatkuvan myönteisenä koko vuoden ajan. Harmiksemme markkinoilla on kuitenkin edelleen saatavuusongelmia puolijohdekomponenteissa ja joissain tuotantomateriaaleissa, materiaalien toimitusajat ovat pidentyneet ja yleinen hintataso on noussut. Myös autotehtaiden tuotanto-ongelmista johtuvat alustojen myöhästymiset aiheuttavat meille paineita mukauttaa tuotanto-ohjelmaamme liki viikoittain”, kertoo Korhonen.
”Vahvasta kysynnästä johtuen meillä on jatkuva pula uusista työntekijöistä. Vahdon tehtaalla on avoinna tälläkin hetkellä parikymmentä työpaikkaa ja VAK Huoltopalvelupisteisiin eri puolille Suomea palkataan uusia osaajia noin 15 tämän vuoden aikana. Kannustan hakemaan meille töihin, vaikka henkilöllä ei olisikaan alalta ammattitutkintoa. Tarvittaessa koulutamme motivoituneen työnhakijan itse ja tarjoamme mahdollisuuden myös oppisopimuskoulutukseen. Meillä on uudet modernit työtilat ja mukava yhdessä tekemisen meininki. Tervetuloa markkinajohtajan matkaan”, kehottaa Korhonen.
Vastuullisen kuljettamisen puolesta – Perävaunun sähköinen avustava akseli
-tutkimushanke käynnissä
VAK kertoo haluavansa olla edelläkävijä vastuullisemmassa liikenteessä ja lanseeraa juhlavuoden kunniaksi uuden, yrityksen arvoja tukevan sloganin Vastuullisen kuljettamisen puolesta. Yritys tiedottaa tutkivansa aktiivisesti uusia maantieliikenteen energiatehokkuuden lisäämiseen ja päästöjen vähentämiseen tähtääviä innovaatioita.
Yksi VAK:n konkreettinen tutkimushanke on perävaunun jarrutusenergiaa talteenottavan ja sähköisen avustavan akselin eli ”E-akselin” tutkimustyö. E-akseleiden avulla voidaan siirtyä muun muassa pienempitehoisiin vetoautoihin, sekä lisätä vetävä akseli optimaalisempaan paikkaan yhdistelmässä, jolloin vetopitoa ääritilanteissa saadaan parannettua. Merkittävä osa tutkimushanketta on kehittää ja testata ohjausjärjestelmää sekä tutkia jarrutusenergian talteenottoa, energian varastointia akkuihin ja avustavan akselin käyttäytymistä testiolosuhteissa.
Suomessa kuljetukset ovat hyvin useasti kahdensuuntaisia, joissa toiseen suuntaan on selvästi kevyempi kuorma. Avustavalla akselilla energiatehokkuutta saadaan parannettua pienempitehoisen vetoauton ratkaisulla ja käyttämällä akkupakettiin varastoitua energiaa ylämäissä ja liikkeelle lähdöissä. Oletus on, että energiaa talteenottava ja lisätehoa antava E-akseli sopii Pohjoismaiden tieverkostoon hyvin, koska maksimitehontarpeet eivät ole kestoltaan pitkiä ja tarve on yleensä lyhytaikainen.
VAK on saanut E-akselin tutkimushankkeeseen tukea Business Finlandilta. Tutkimushanke käynnistyi syksyllä 2021 ja sen on määrä valmistua kesään 2022 mennessä.